Partnerzy serwisu:
Biznes

Cozlinią 190? Marszałek deklaruje poparcie, ale unijne pieniądze da nadrogi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
28-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

O remont linii 190 Bielsko Biała - Skoczów - Cieszyn coraz częściej dopominają się mieszkańcy. Poparcie obiecał marszałek województwa Mirosław Sekuła. Jednak wszystkie pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego województwo wyda na drogi.

Linia kolejowa nr 190 ma ok. 40 kilometrów długości. Łączy stację Bielsko-Biała Główna ze stacją Czeski Cieszyn przez Skoczów. Obecnie prędkości szlakowe wahają się tu w granicach 40-70 km/h. Na linii nie jest prowadzony regularny ruch pasażerski. Niedawno petycję "Prośba o przywrócenie pociągów w relacji Cieszyn Bielsko-Biała przez Skoczów" podpisało kilkaset osób.

Zamiast pociągów pasażerskich na linii na razie są obecni złodzieje infrastruktury. Rozkradana jest sieć trakcyjna, o czym informowaliśmy wielokrotnie. Michał Borowski, prezes zarządu Kolei Śląskich wyraża chęć uruchomienia takich połączeń jednak by to nastąpiło niezbędne są inwestycje w poprawę stanu infrastruktury na tej linii. Obecnie Koleje Śląskie uruchamiają w rozkładzie jazdy dwa bezpośrednie połączenia Cieszyn – Bielsko Biała – Cieszyn, jednak są to pociągi kursujące inną niż linia 190, bowiem „okrężną” przez Czechowice Dziedzice i Zebrzydowice.

Marszałek za, ale pieniędzy z RPO nie będzie

- Wystąpimy w tej sprawie wspólnie do PLK, by przywrócić linię do standardów europejskich. Marszałek obiecał, że inicjatywę wesprze. Należy myśleć o przyszłości i oprzeć się na autorytecie marszałka, bo nikt z nas nie ma narzędzi wpływu na PLK. Trzeba zmienić ich plany - powiedział "Gazecie Codziennej" Janusz Buzek, radny województwa. - Otrzymaliśmy deklarację marszałka o wsparciu naszej inicjatywy, zmierzającej ku uruchomieniu połączeń na linii Cieszyn – Bielsko – powiedziała serwisowi ox.pl Janina Żagan burmistrz Skoczowa.

Niedawno jeden z Czytelników poinformował nas, że województwo Śląskie chce umieścić rewitalizację linii na liście projektów do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. To niestety nieprawda - na liście pozostaną wyłacznie projekty drogowe. - Projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej nr 190 Bielsko-Cieszyn w ramach konsultacji Wstępnego Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 był zgłaszany niezależnie przez kilka podmiotów, w tym JST podregionu bielskiego i PKP PLK. Województwo śląskie nie przewiduje realizacji sieci kolejowych w przyszłym RPO - mówi rzecznik urzędu marszałkowskiego Witold Trólka.

Województwo chce, by rząd sfinansował remont

Dla linii nr 190 może być jeszcze szansa - W związku z tym projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 190 wszedł w zakres przedsięwzięć kolejowych rozważanych do rekomendacji na poziom krajowy w ramach tzw. Kontraktu Terytorialnego - mówi Trólka. - Decyzja w tym zakresie, tj. ostateczna lista projektów kolejowych, będzie podjęta na jednym z najbliższych posiedzeń Zarządu Województwa Śląskiego - dodaje.

Czym jest Kontrakt Terytorialny?  W dokumencie tym zawarte zostaną cele i zadania województw i rządu. Oprócz środków unijnych uwzględnione zostaną w nim także środki krajowe. Biorąc jednak pod uwagę, że linia ma być w grudniu "czasowo wyłączona z eksploatacji" przez PKP PLK, trudno będzie przekonać rząd do wydania na nią środków z budżetu państwa.


Czytaj też:

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

SKM-ką do serca Pruszkowa

Infrastruktura

SKM-ką do serca Pruszkowa

Jakub Madrjas 10 lipca 2016

Ćwierć miliarda złotych na linię 207 do Malborka

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Infrastruktura

Pomorskie plany kolejowe. Bytów wraca na mapę

Tomasz Larczyński 15 marca 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5